Förslag belysning drönare mörkerflygning
Vit topplanterna med ljus runt om och rakt uppåt.
Akter och sidolanternor med avskärmade sidosektioner och fast sken.
Under drönaren kan finnas det ljus, fast, blinkande, flash, färgat som önskas.
En drönare utan speciellt tillstånd får aldrig vistas i närheten av fullstora bemannade flygets luftrum-
Det bemannade flyget ska respektera fastställda höjder och får inte stryka runt villataken.
Håller sig flyget på sina höjder, och drönarna håller sig på max halva höjden och utan GPS eller annat självstyrande så borde det inte inträffa några större problem.
En "Drönare" för ALDRIG utan speciellt tillstånd från behörig flygledning befinna sig över eller på samma nivå som det större bemannade flyget. Det måste gälla både "proffs", "amatörer" och "leksaker".
Förr var det under trädgränsen eller under närmaste byggnad/höjd.
Redan nu bör vi se till flygkorridorer för drönare eftersom det redan i dag är fullt möjligt att utföra vissa jobb med dem.
Det skulle vara bra om flygstråken kunde anpassas och befinna sig nära större vägar.
Enklare vid felsökning, och skulle även kunna hjälpa till med vissa praktiska uppgifter för trafiken. |
Om nu Sverige och alla övriga släpper/arbetar om detta med övervakningskameror så kommer det i framtiden kunna
SvaraRaderabetyda stor användning av dessa energieffektiva snabba flygfarkoster. De kommer behöva kunna styras säkert även i mörker, en enhetlig belysning blir då viktig för en autostyrning av dessa. I de fall med flygstråk kan den effektivare lasertekniken bli användbar- lennart gustafsson