torsdag 24 september 2015

Volksvagen fuskat med sina utsläpp

VW, Volkswagen på någon dieselmodell har lagt in ett dataprogram som förbättrar motorns avgasvärden.
Kan ju kännas som lite fusk.
Men vad sker då i Sverige? Jag har inte alltid fått godkänt på mina avgasutsläpp på nästan någon av våra Svensksålda bilar, det gäller både dieselbilar och bensinbilar. Har en importerad bil som är omtypad i Sverige och har då fått ett betydligt sämre värde än sina syskon i Sverige, den kostar då betydligt mer i skatt, men än så länge blir den godkänd varje år.  För att komma ner i de inskrivna värden som måste uppfyllas så säger den Svenska lagen på tok för låga fartgränser på våra vägar. Mina bilar släpper ut betydligt mer avgaser än vad som står från tillverkaren. Ändå blir jag sällan omkörd av andra bilar. Så vad kan man då tro om den sega bilkörningen från andra bilister som i många fall ligger en bra bit under gällande fartgräns. En sak är bilens fartmätare och en annan fart är den verkliga farten. försöker alltid att inte komma 1 kilometer under den lagliga fartgränsen som råder. Trots det behöver bilprovaren på bilprovningen varva upp motorn, och oftast blir det en rusning av motorn vilket känns helt onödigt och förkastligt av en helt ovetandes motor som är van att mysa sig fram på vägarna.

Min slutsats blir då, för att köra miljövänligt  behöver fartgränserna ökas och ses över, du som kör sakta och vill värna om miljön släpper ut mer skit i naturen än den som kör om dig i en vettig fart.
Att gasa på från stillastående och sedan dra av till en krupfart, skitar ner mer än den som låter motorn dra i sin egen takt sakta och fint till önskad fart, det spar miljö, kraftöverföring och annan slitage på bil och väg.
Detta var min personliga slutsats om mygel och miljö som ju är så på modet, säljande och lönsamt i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar