fredag 11 september 2015

Ny spindelled på Jumper 2007

Börja med att palla upp bilen stadigt på ena sidan.
Här har jag svingat ihop fjädern med Biltemas klämmor.
Jag har använt en domkraft under bakaxeln,  en domkraft under främre domkraftsfästet, och en domkraft under fjäderbenet för att pressa ihop fjädern och sedan sätta did Biltemas klämmor.

Har markerat muttrarna, en mutter i kulleden, en i krängningsdämparen, och 4 stycken 18 mm hylsstorlek i kulledsfästet.
Den 16 mm muttern satt ganska hårt, men en bra mutterhammare fixar det säkert.
Jag pressade sedan upp  Kulbulten med en domkraft och samtidigt värmde med en gasokvärmare, hade en större plåt som skydd för drivknutens gummiskydd. Allt gick förvånansvärd enkelt. tid enkelt under 15 minuter.

Här är allt isärskruvat, under 15 minuter att skruva dit nya spindelleden.
Resultatet blev bra, ratten blev helt utan glapp.
Du som har bra verktyg och större kompressor med bra mutterdragare och kan använda verktygen fixar det enkelt.
Defekten har kommit smygandes och inte stört mig speciellt mycket, varit något spårkänslig och lite mer knarrig. Efter  bilprovningen blev det ett akut glapp i ratten på närmare 3 centimeter och bilen vandrade i bilspåren som jag aldrig tidigare har märkt något av i våra andra bilar. Bytte även en styrled, allt i original. Glappet är nu borta helt, är säkert under 1 mm glapp i ratten, men styrningen är hårdare, framdäcken blir inte märkbart varmare än bakhjulen,  men kan ändå tyda på att det har blivit för mycket toout, kommer nog att prova med att skruva in något. Vrider aldrig på ratten när bilen står stilla för att skona bilens leder. jag är nämligen allergisk mot glapp och oljud i våra fordon.
Med vänliga hälsningar lennart. Ett perfekt jobb för en guldsmed ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar