onsdag 17 juni 2020

Dagens moderna bilar med dålig sikt för föraren

 
Mycket var primitivt och osmidigt i gamla bilar.

   Den här gamla Mercan hade bra sikt för att vara en tung bil.
Styrningen var en katastrof jag arbetade om den med kraftiga rullager som inte behövde smörjas alls. Det tillsammans med omarbetad snäcka, bättre styrning på bakaxeln samt luftbäljar för varje hjul med kontrolerade ur/i glykol/vatten och luft gjorde bilen låg stabilare på vägen än många personbilar. Den hade flera separata lager i tak och väggar/golv som tog ner ett öronbedövande oljud från motor och vindljud/däck. Man kunde höra från förarplatsen i 90 km/tim ett spelkort falla från bordet bak i skåpet.

Dagens småbilar är inte tysta, inte bekväma, dålig sikt med små fönstergluggar, kraftiga stolpar, feta nackstöd och inbyggda säkerhetskuddar. Därtil digitala instrument med små siffror eller obgripliga sumboler på en liten skärm långt från siktfältet. dessutom svåra att se vid direkt solljus. Sedan all denna automatik som tänder och släcker speciellt i tundlar/garage finns inte så många men där de finns behövs ett bra ljus. Man sitter ofta lågt vilket gör att mötandes halvljus lyser in i ögonen, därtill är den mötandes halvljus välkoncentrerat så det blir svårare att kunna använda den mötandes halvljus för att kunna avläsa högra väghalvan för att upptäcka typ gående, cykellister, hinder. Ytterligare försämringar är de sluttande vindrutorna, det totala siktdjupet blir stort genom de starkt sneda glasen ger en grovt försämrad och i många fall en förvrängd synbild, hur kommer det sedan bli när limmet påverkas av UVstrålarna, kommer det även att ge en färgförändring och ytterligare neddämpning av renhet och kontraster.

   Vore lika bra att redan nu gå över till joystick-knappar med ögonföljande kamera uppepå biltaket med stor 90gradig monitor som ersätter vindrutan, med en vindanpassad mjuk massa som tar upp huvud och kropp vid en krock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar